Sitemizden daha iyi faydalanmak için giriş yapın.Eger kayıtlı degilseniz kayıt olun...

Join the forum, it's quick and easy

Sitemizden daha iyi faydalanmak için giriş yapın.Eger kayıtlı degilseniz kayıt olun...

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

    Mısır Resim ve Heykel Sanatı

    Krall100
    Krall100


    Mesaj Sayısı : 161
    Yaş : 34
    Nerden : Ankara
    Rep puanı : 0
    Points : 1253
    Kayıt tarihi : 02/09/08

    Puanlar
    Puan grafigi. Puan grafigi.:
    Mısır Resim ve Heykel Sanatı Imgleft1000/200Mısır Resim ve Heykel Sanatı Emptybarbleue  (1000/200)

    Mısır Resim ve Heykel Sanatı Empty Mısır Resim ve Heykel Sanatı

    Mesaj tarafından Krall100 Cuma Nis. 10, 2009 10:59 pm

    Yine dinî inançlara bağlı olarak ortaya çıkan Mısır heykelleri, mezar ve tapınakların içlerinde veya cephelerinde bulunmuş­lardır.Taş, kemik, ağaç ve maden (tunç)den yapılan bu heykeller, zamanla gelişip bazı değişme­lere uğramakla beraber, genel özelliklerini korumuşlardır. Bunları kısaca belirtelim:Hareketliliğin oldukça az olduğu figürlerin yüzlerinde durgun bir ifade hâkimdir.

    Kral heykellerinde de dur­gun, fakat kutsal bir eda sezilen yüz­lerinde gizemli bir gülümseme farkedilmektedir.Mısır heykellerinde kütlenin ağırlı­ğı, konulduğu mekâna eşit olarak yük­lenmiştir. Örneğin, ayakta duran bir heykel ise, yük her iki bacağa eşit ola­rak dağıtılmış, ayak tabanları bütü­nüyle yüzeye bastırılmıştır. Oturan bir heykelde; figür, oturduğu blokla kay­naşmış gibidir; ağırlık yine eşit biçimde paylaştırılmıştır

    Figür başları omuzlar üzerin­de dik durmakta ve doğruca öne bakmaktadır. Ayakta ya da otu­ruyor olanlar, sağa sola eğilmezler. Dikeyine ve ön cepheden göste­rilmişlerdir {frontal duruş). Vücut kısımları simetrik, yani birbirine denktir.Ayakta duran birçok heykelde sol ayak bir adım kadar öne atılmıştır.Orta Krallık dönemine özgü duygusal ifadeler (hüzün ve gizem içeren durgunluk), yerini Yeni Krallık döneminde daha gerçekçi tutumlara bırakır. Yalnızca kral ya da tanrı heykelleri değil, halkın diğer kesimlerine mensup kişilerin de heykelleri ya­pılır.

    Ruh, mezardaki ölü insanın yanına konan keykelinde (veya resminde) devam edceğinden, sahibine benzemesi istenmiştir. Hatta, doğal görünmeleri için bazıları boyanmıştır. Bu sebeple Mısır'da portre sanatı erken zamanda ortaya çıkmıştır.Baş kısmına daha çok önem verilmiştir. Pek çok detay aşılmıştır. Temel bazı karakteristik hatlar ön plânda tutulmuş; böylece güçlü bir ifade elde edilmiştir.Sert taş ve kıymetli madenlerden yapılmış olanlar krala mahsustur.Çoğunlukla insan heykelleri yarı çıplaktır. Giysiler kıvrımsız ve dökümsüzdür. Bu şekilde kumaş görüntüsünden uzaklaşılmış, vücut kumaşa hâkim kılın­mıştır.Heykeller arasında karışık varlıklar, yarı hayvan yarı insan (sfenks) olanlar yam sıra, sadece hayvanları konu edi­nenler de bulunur. Büyük sfenks, Mısır heykeltı­raşlığının en güzel örneklerindendir.Mısır kabartmaları, mimarînin ta­mamlayıcı öğelerinden sayılmıştır.

    Çe­şitli türde iri kayaları oyarak çok büyük kabartmalar yapılmıştır. Figürün, yapıl­dığı malzeme yüzeyinden oldukça kaba­rık olmasına yüksek kabartma denir. Bu kabartmalarda figürün kenar çizgileri (kontur) oldukça derin oyulmuşlardır.Bunların dışında yapılan alçak kabartmalarda, figürlerin kenarları çizgisel iz şeklinde uyulmuşlardır. Bu neden­le kabartma, duvar yüzeyinden daha ileri çıkmamaktadır. Ancak, Mısır'da gü­neşin etkisi, bu al­çak kabartmaların kenar çizgilerini ol­dukça belirgin gös­termeye yaramakta­dır.Tahtalara yapılan kabartmaların boyanmasıyla, eserin daha dayanıklı ve daha göz alıcı olması sağlanmıştır.Yapılan figürler çoğunlukla hafif, çıkıntılı şeritlerle, yani silmelerle birbi­rinden ayrılan frizler içine yerleştirilmişlerdir.

    Mısır resimleri: Kabartmalarda uyulan kurallara bağlı olarak yapılmış­lardır.Figürlerin yüz ve bacakları yandan (profilden), gövdeleri ise önden görül­düğü gibi çizilmiştir. Bazen de baş yandan olduğu hâlde, göz önden yapıl­mıştır. Fresko, yani duvarı örten alçı tabakası yaş durumdayken, madenî boyalarla yapılan resimlerde; daha çok bir fikir veya bir olay anlatılmak istenmiştir. Sanatçı, gördüğünü değil, bildiğini yansıtmıştır.İnsan, bitki ve hayvanların birlikte yapıldığı,, canlı renklerle boyandığı freskolar; gayet canlı ve doğal görünümleriyle dikkati çekerler.

    Yeni Krallık döneminde resim anlayışı ve tekniği en olgun ve parlak bir noktaya gelmiştir. Kompozisyon ve figürlerin hareketleri kısmen yumuşatıl­mış, önceki katı kurallar aşılmaya çalışılmıştır.


    Alıntıdır...

      Forum Saati Perş. Mart 28, 2024 9:19 pm